dinsdag 1 mei 2012

Kefir


Of ik nou een paar dagen elders overnacht, of voor langere tijd weg ga... de pot gaat altijd mee. Ook deze keer stond hij in de krat van levensmiddelen. Mijn pot met kefir. En als je niet beter weet, zou je denken dat ik bedorven melk mee neem.

Het reizen in de auto overleeft zij iedere keer, maar o wee, als er de lucht dreigend wordt en de lucht zich vult met elektrische deeltjes, dan gebeurt er iets raars met mijn kefir. Het klinkt absurd, maar aan mijn pot kefir kan ik zien wanneer een onweersbui zich aan zal gaan kondigen.

Kefir is een dik vloeibare koolzuurhoudende melkdrank, die oorspronkelijk afkomstig is uit de Kaukasus en Tibet. Het bevat probiotische bacteriën, die onder andere ook in yoghurt voorkomen. De lichtzure en frisse smaak lijkt op die van drinkyoghurt. De van nature voorkomende bacteriën en gisten in kefir kunnen de gezondheid helpen in stand houden en optimaliseren. Kefir bevat waardevolle vitaminen en mineralen, het bevat lichtverteerbare volwaardige eiwitten en het bezit goede bacterien die van van nature in het lichaam zitten; het is een probiotica. 


Kefir kan gemaakt worden van elk soort melk: koemelk, geitenmelk of schapenmelk of soja. Het is in lichte mate slijmvormend, maar het slijm is van een "schone" kwaliteit dat een ideaal milieu vormt voor de aanmaak van goede bacteriën in het spijsverteringskanaal. Kefir wordt gemaakt van gelatineachtige witte of gele deeltjes die "korrels" worden genoemd. Dit maakt kefir uniek, want geen enkele andere melkcultuur vormt korrels. Deze korrels bevatten de bacterie/gist-combinatie die samenklontert met caseïne (melkeiwitten) en complexe suikers. Ze zien eruit als stukjes koraal of kleine bloemkoolroosjes en variëren in grootte van een graankorrel tot een hazelnoot. Als ze op een bepaalde manier gekweekt worden, kunnen ze wel zo groot als een hand worden! De korrels fermenteren de melk; ze nemen de goede organismen op en creëren zo de kweek van het eindproduct. De korrels worden voor consumptie van de kefir met een zeef verwijderd en worden weer toegevoegd aan een nieuwe hoeveelheid melk.
(Bron: Wikipedia)

Het wordt ook wel 'de drank van de 100-jarigen' genoemd, omdat de Kefir-drinkende Ossetten, die aan de voet van de Elbrus, in de Kaukasus leefden, zo verschrikkelijk oud werden. Duizenden jaren lang hielden ze hun geheim voor zich... Het is een mythe, maar ik mag het graag geloven.

Let wel, laat de kefir niet langer dan 24 uur staan, want door het lange gisten kan het een alcoholische melkdrank worden. Mijn kefir krijgt geen kans om langer dan 24 uur te staan. Ons toetje bestaat dagelijks uit een groot glas kefir met vers fruit, een soort smoothie dus. Vrijwel het enige melkproduct dat ik nog gebruik.

De smaak varieert... soms is de kefir wat zuriger dan de andere keer. Het lekkerst vind ik de kefir als deze zacht van smaak is. Omdat kefir zichzelf vermenigvuldigt, is de verhouding tussen de kefirkorrels en de melk altijd zoek, vandaar ook het verschil van smaak.Het is mij nog niet gelukt om een goede balans te vinden.

Overigens, kefir hoeft niet perse mee op vakantie. Als je de pot in de koelkast zet, vertraagt het proces van fermenteren. Bij thuiskomst ververs je de melk, twee tot drie keer en het proces gaat onverminderd door.

Waar kefir niet zo goed tegen kan is metaal en heet water.... uhh, ja, door eigen ervaring ontdekt.

Nu ik weer thuis ben, staat kefir op een vaste plek. Ik weet dat zij het naar haar zin heeft, want de korrels groeien en bloeien. De kefir van vandaag was heerlijk zacht en lekker van smaak. De aardbeien (jawel, de echte Nederlandse aardbeien staan weer in de winkels) maakten het geheel compleet. Met een heel klein beetje suiker....... hmmmmm.... daar kan geen McDonalds-shake tegenop!!

Geen opmerkingen: