woensdag 23 mei 2012

Doen wat je leuk vindt

Hubbie was zojuist mijn 'slachtoffer'. Nog maar net thuisgekomen van de vierde module van mijn opleiding 'Stressmanagement', vertelde ik hem enthousiast over de gesprekstechnieken die wij vandaag behandeld hebben. Uiteraard wil ik graag het een en ander bij hem uitproberen en de lieverd gaat er in mee. Hij is van mening dat als ik in staat ben hem te 'counselen', dat ik dan iedereen wel kan counselen. Ik wil hem graag geloven, want hij maakte het me niet al te gemakkelijk. Maar leuk blijft het.

Hubbie geniet van mijn enthousiasme. De studiedag is enerverend. Het vraagt ook wel het een en ander van me, maar op een of andere manier krijg ik er zoveel voor terug. Het is erg lang geleden dat ik zo bewust het gevoel heb, dat dit is wat ik wil. Al wat ik leer komt zo natuurlijk over en ik vind er veel herkenning. Ik heb ook echt het gevoel dat deze opleiding bij mij past. Ik ben me echter ook bewust dat ik nog veel moet leren. Ik kan dingen namelijk recht voor zijn raap zeggen, wat niet altijd even tactisch overkomt. 

Wat ik jammer vind, is dat ik nu pas, om mijn 50e, tot de ontdekking kom dat je in je leven vooral moet doen wat je leuk vindt. Je hart moet volgen, bij jezelf moet blijven als het om keuzes gaat. Dat van alles op z'n plaats valt, als je luistert naar je hart. Je passie vinden... want dat houdt je levensmotor draaiende!

Met doen wat je leuk vindt, versta ik niet dat je je verantwoordelijkheden uit het oog moet verliezen. Integendeel! Maar dingen doen waarbij je je happy voelt of die je doen groeien, dat voelt als echt leven. Vooral als er talenten ontdekt worden (bij jezelf) en werken plotseling niet meer aanvoelt als werken, maar meer als het uitoefenen van je hobby.

Ik ben er nog lang niet... de opleiding duurt nog minimaal twee jaar voor mij, maar iedere keer als ik start aan een nieuwe module en iedere keer dat ik in de auto stap om naar Psychodidact in Waalwijk te rijden, is het feest voor mij. (Goh, het lijkt wel een commercial...). 

De vierde module is tevens de laatste module van de Basic-opleiding en ik heb het gevoel dat de tijd voorbij gevlogen is. Eind augustus hoop ik te starten met de Professional. Het lijkt vakantie, maar ik heb een hele lijst van boeken, die ik allemaal nog graag wil lezen - allemaal met betrekking tot stressmanagement. Ik ga een heerlijke zomervakantie tegemoet!

Geen opmerkingen: