maandag 21 mei 2012

Wegen en tellen


Ik heb het een poosje geprobeerd om te leven zonder te tellen en mijn vriend, de weegschaal, had ik met vakantie gestuurd. Ik was echt van mening dat een mens met een gezond verstand in staat moest zijn om 'gewoon' te kunnen eten en het gewicht in de hand te kunnen houden. Aan mijn kleding, zo had ik bedacht, kun je wel voelen of je bent aangekomen of niet. 

Echter, nu de zomerkleding uit de dozen gehaald werd, merkte ik pas dat een en ander toch wel wat aan de krappe kant zat. Mijn vriend, die ik teruggehaald had van vakantie, vertelde me dat de maandjes 'niet sporten' een verschil gemaakt hadden. Helaas een verschil van toename.

Ik heb besloten om toch maar weer terug te gaan naar Weight Watchers. Het is opnieuw een leven van tellen (van propoints) en bij iedere maaltijd stil staan bij wat je wel en niet wilt eten. Het is een leven van vaker nee zeggen en ja, tegen dat wat je 'echt' wilt. Bewust eten dus.

Blijkbaar is dat verstand van mij niet zo heel gezond en heb ik leiding nodig om 'gewoon' te kunnen eten. Ik baal ervan om dit toe te moeten geven. Een stukje zelfkennis, waar ik niet zo blij mee ben. Aan de andere kant mag ik me gelukkig prijzen vanwege het feit dat de kennis er is en dat ik er gebruik van mag maken.
De weegschaal van de Weight Watchers (WW) loog er niet om. Je wordt er gewogen met kleding en schoenen - en dat valt altijd tegen. Maar trek er twee of drie kilo af... en dan is het nog veel en veel te veel. Na zo'n avond raak je wel gemotiveerd - en blijmoedig ga ik van start.

Of ik ooit die slanke den word, die ik in mijn gedachten heb... geen idee, maar we gaan het wel weer proberen. Al is het maar om mijn gezondheid te verbeteren.

1 opmerking:

baasbraal zei

Dapper Annelies. Ik ben ook weer het een en ander aangekomen. Ik had me heilig voorgenomen om NOOIT meer boeven de 100 kg. te komen, maar de laatste twee weken zit ik er weer rondom, 's morgens eronder, s; avonds erboven...... Ik baal ook, maar ik ga alleen meer bewegen op het moment en ik drink meer water.