dinsdag 29 mei 2012

Miep, miep..



Zag je vanochtend, voordat het begon te regenen, een witte streep dwars door Zwijndrecht lopen, gevolgd door een enorme stofwolk? Men was er vast van overtuigd dat er gassen vrijgekomen waren van de chemische fabriek aan de overkant. Maar mensen, wees gerust, het waren slechts mijn sportmaatje en ik die, voor het eerst, samen zijn gaan hardlopen.


We hebben getracht de chi-running-houding aan te nemen met lopen. Een tip die ik van haar gekregen heb. Het rent anders. Het kost je minder energie en ik heb de indruk dat mijn botten en spieren er echt baat bij hadden.



Het lijkt alsof je je lichaam voorover laat vallen, waardoor je voeten automatisch een stap naar voren maakt. Het verschil voel je goed in je voeten. Je komt neer op de hele voet. Het is de moeite waard om de filmpjes op Youtube te bekijken. Ik vind het een prettige manier van lopen. Ik ben geen wetenschapper - ik ben slechts een leek. Een leek die probeert te luisteren naar haar lichaam.. En ik ben ervan overtuigd dat chi-running de manier is om blessures te voorkomen.

In december, afgelopen jaar, raakte ik geleidelijk aan geblesseerd aan mijn heup/been, waardoor lopen (en zelfs staan) een pijnlijke zaak werd. En toch blijft het hardlopen mij roepen. Zodra ik het in mijn ritme zit en ik mijn ademhaling onder controle heb en daarbij mijn hart voel/hoor pompen, dan ben ik in mijn element. Ik word er ook zo blij van. Mijn sportmaatje en ik waren opgetogen toen we lachend stopten met lopen. Niet dat we veel of lang gelopen hebben, maar het voelde zo ontzettend goed.

Hardlopen... of eigenlijk hoor ik het joggen te noemen, want echt hardlopen kan ik nog helemaal niet, is mijn life-saver. Als ik mij, door omstandigheden, niet lekker in mijn vel voel zitten, dan trek ik mijn schoenen aan en dan ga ik of een lang stuk wandelen of een stukje hardlopen. Ik knap er altijd van op! Of omdat ik trots ben op mezelf vanwege de prestatie die ik geleverd heb of het zijn de gelukshormonen in mijn lijf die mijn zinnen weten te verzetten. Jammer dat ik deze ervaring niet eerder ontdekt heb. 

Geen opmerkingen: