woensdag 30 mei 2012

Stressmanagement (2)


Weer een daagje opleiding achter de rug. En o, wat geniet ik er van!
Nou moet ik eerlijk zeggen, dat we een uitzonderlijk leuke groep hebben. Respectvol,  enthousiast en eerlijk. Het is fijn als je je veilig mag wanen in een groep mensen die je niet of nauwelijks kent.
Meer en meer wordt het geleerde in de praktijk gebracht en dat levert soms prachtige resultaten op. Met soms emotionele, een andere keer leerzame en een enkele keer hilarische momenten.
Zes maanden theorie, verdeeld over vier modules, betekende voor mij een omslag. Eigenlijk al meteen na de eerste module. We bespraken onder meer over energiehuishouding van de mens. Na de theorie hebben we de balans opgemaakt van onze eigen energiehuishouding en dat was voor mij al heel confronterend. Nooit geweten dat ik zoveel energie verlies aan zaken die er eigenlijk niet toe doen. Zaken waaraan ik zelf bijvoorbeeld niets kan veranderen.. 




In de afgelopen module hebben we met name gesproken over communicatie. Ook hier ben ik mezelf, weliswaar gniffelend, tegen gekomen, wat maakt dat je in de praktijk beter oplet wat je zegt en hoe je dingen zegt. Zonder dat mijn gesprekspartner het weet is hij/zij de client-in-spe en oefen ik wat ik geleerd heb. Een heel simpel voorbeeld is het stellen van open vragen.Hubbie kwam er in het verleden nog vanaf met het beantwoorden van mijn vragen met een simpel ja of nee, maar dat is sinds een paar weken verleden tijd!
Volgende week rond ik de BASIC-opleiding af en na het maken van een reflectieverslag hoop ik in augustus student te zijn van de Professional opleiding. Ik heb er helemaal zin in. 

Geen opmerkingen: