dinsdag 26 juni 2012

A-me-hoela



Voorop gesteld dat ik zou weten maar m'n hoela zit, verwijs ik het laatste nieuwtje graag die richting uit. 's Ochtends hoor ik op de radio dat we met z'n allen maar beter kunnen zorgen dat we een spaarcentje op de bank hebben en dat we onze hypotheek maar beter kunnen hebben afgelost en 's avonds hoor je op het nieuws dat de recessie voorbij is en dat we maar beter weer kunnen zorgen dat ons geld gaat rollen. Ik begrijp dat wel, want rollend geld versterkt de economie.

Dit laatste zou ik graag willen geloven als ik zeker wist dat 'men' het goed voor heeft met de burger, maar die zekerheid heb ik al lang niet meer.

Voor lang behoorde ik tot de burger die het zich ook kon veroorloven om geld (flink) te laten rollen. Hubbie en ik hebben een administratief systeem, waardoor onze rekeningen op tijd betaald worden en dat er iedere maand een bedrag gespaard wordt en daarnaast konden we ons hier of daar best nog wel wat luxe veroorloven.

Het tij is echter gekeerd; ik ben werkzoekend en het lijkt alsof alles alleen maar duurder wordt. Al zou ik dus graag bij de tweede groep burgers willen horen, dan kan dat geen eens, want er is geen geld meer wat overvloedig kan rollen. Ik zeg niet dat ik het slecht heb. Integendeel, wij tellen iedere dag nog steeds onze zegeningen, maar overvloed is een woord dat niet meer in ons vocabulaire voorkomt.

De tegengestelde berichten in de media maken me soms wat kregelig. Ik leg ze dan ook graag naast me neer en trek mijn eigen conclusies. Weliswaar in mijn eigen kleine wereld, maar over het algemeen kan ik stellen dat ik mijn eigen wijze raadsheer ben. Hubbie mag hier graag de nadruk leggen op 'eigen' in plaats van 'wijs', maar laat mij maar lekker eigenwijs zijn, dan.

Ik heb er alle vertrouwen in dat het ooit wel weer goed komt. Zeker wel. Ik heb een optimistische kijk op zaken. Er komt wel weer een dag om een andere auto te kopen (we zijn dringend aan vervanging toe) of om de kledingkast weer aan te vullen (en schoenen of tassen). Maar of het vandaag de dag is om mijn bankrekening om te keren om te spenderen... Nee, ik denk het niet. 

Geen opmerkingen: