woensdag 13 juni 2012

Kat- en muisspel


Niets leukers dan tijd doorbrengen met je kleindochter. Teruggaan in de tijd en je zelf weer kind voelen. Kruipen over de vloer, net als zij. Geluiden maken zoals zij. En al liggend op de vloer ontdek je een compleet nieuwe wereld.

Zo jong als ze is, ze begrijpt heel snel 'de regels' van een spel. Ze gaat er helemaal in op en kraait van plezier. Nu de kleine meid zich kan verplaatsen in een een 'looprekje' spelen we samen een soort kat- en muisspel. Uiteraard wint zij en beginnen we steeds weer opnieuw, totdat de aandacht verslapt.

Zelfs de lunch is een spel en ik heb haar volledige aandacht... totdat Sammy, de kat, ons passeert. De kleine meid volgt Sammy en terwijl ik tevergeefs probeer haar aandacht voor de boterham te vangen, vraag ik mij af wat er zo bijzonder is aan de kat, die dagelijks in- en uit wandelt?

Omdat ze niet alleen gefascineerd kijkt naar Sammy, maar ook in lachen uitbarst, neem ik de moeite om ONDER tafel te kijken naar wat Sammy doet, om vervolgens OP de tafel te zitten....
Ook Sammy speelt zijn spel. Een kat- en muisspel met een levensechte muis.

Ik jaag Sammy met zijn speeltje naar buiten en haal opgelucht adem. Als ik terugkeer aan tafel, zie ik een klein meisje met een triomfantelijk gezicht. Haar bordje is leeg. Ik ben verbaasd... zo snel heb ik haar nog nooit zien eten! Maar op het moment dat ik haar wil complimenteren, zie ik dat de vloer onder tafel bezaaid ligt met kleine, bruine brokjes... muizenbrokjes! 

Geen opmerkingen: