donderdag 14 juni 2012

Kunstrondje Dordrecht

Foto: www.kunstrondje.nl
Geheel onverwacht liep ik 's middags met haar door de binnenstad van Dordrecht. Hoewel ik meer dan twintig jaar in de omgeving van Dordrecht woon, heb ik de stad nog nooit van de kant gezien, zoals zij deze aan mij heeft laten zien.

Ik zou er zelf nooit opgekomen zijn om een Kunstrondje Dordrecht te lopen. Ik heb er van genoten. Ik ben in winkeltjes terecht gekomen, waarvan ik het bestaan niet eens kende.




Een wandeling langs kunst-, antiek- en curiosawinkels, antiquariaten, galeries en musea, waar ik enorm van geïnspireerd raakte. In mijn buik borrelden verschillende ideeën op en voelde ik een drang om mijn eigen creativiteit 'van zolder te halen'. 
Van lampenkapjes tot kralen-armbandjes of van zelfgemaakte dagboekjes tot prachtige schilderijen.

Ik was onder de indruk van de woonwinkel. Een winkel die bewoond is en waar men alle spullen die er staan kan kopen. Wat een idee!

Ik ben helaas geen kenner; weet dus ook antiek niet te onderscheiden van kitsch, maar dit houdt mij niet tegen om oude spullen te bekijken en soms kom ik echt een prachtstuk tegen. Tijdens het Kunstrondje Dordrecht liepen we de ene rommelwinkel na de andere binnen. 

In een galerie, wiens naam ik helaas vergeten ben, stonden we plotseling voor een groot scherm dat een natuurtafereel liet zien, waardoor je je haast in een echt bos waande. Door middel van een webcam, zat je midden tussen de wandelende mensen, de hoge bomen en het groen. 




In dezelfde galerie maakten we kennis met een bevlogen persoon die achter een oude drukpers aan het werk was. Als u niet zo gelukkig bent als wij, dan neemt hij alle tijd om een en ander uit te leggen en te laten zien. Interessant!

Waar we niet aan toe gekomen zijn, maar wat ik ook nog een keer wil doen, is meegaan met een bootje, dat door de grachten van Dordrecht vaart. Dordrecht weer van een andere kant bekijken.






Niet alleen de shops, musea en galeries zijn de moeite waard, de geschiedenis van Dordrecht vind je terug in en op de huizen die in het centrum staan. Nee, ik heb geen aandelen en ik word ook niet betaald voor het maken van reclame, maar ik kan een ieder aanbevelen om het Kunstrondje Dordrecht te lopen. 

Voor meer info:
Intree Dordrecht / VVV
Spuiboulevard 99
3311 GN Dordrecht

Geen opmerkingen: