zaterdag 4 augustus 2012

Delft

Delft, net Amsterdam, maar dan net even anders...

Het is zo opvallend... we maken grote reizen naar het buitenland om een nieuw land te verkennen. Over het algemeen wil ik dan graag wat meer weten van de geschiedenis, de cultuur en bijzondere bezienswaardigheden. Elke vakantie opnieuw duik ik in de boeken - of tegenwoordig duik ik achter mijn scherm - om wat meer te weten te komen van de steden die we zullen bezoeken. Ik vind het leuk als ik dan dingen herken van wat ik gelezen heb. Maar wat zo opvallend is, is dat de steden die het bezoeken waard zijn en in die op 15 minuten afstand van mijn huis liggen, niet direct mijn aandacht hebben/krijgen, of misschien moet ik zeggen hebben gekregen.

Hier hebben we verandering in gebracht. Ik wil graag meer weten over mijn eigen,  oude, koude kikkerlandje. Zo hebben zij en ik laatst een verkenningstocht door Dordrecht gemaakt. Weliswaar met een ander doel voor ogen, maar ik heb Dordrecht van een hele andere kant leren kennen. Door het maken van een stadswandeling ben ik meer te weten gekomen en heb ik veel meer gezien dan wat ik tot op heden gezien had!

Zo zijn we vandaag naar Delft getrokken. Ik heb nooit geweten dat Delft zo'n gezellige, prachtige stad was.
Ik heb Delft altijd van een afstandje gezien, maar ik ben er nog nooit geweest en dat, terwijl ik, zoals ik al zei,  op 15-20 minuten afstand van Delft woon.



We troffen het, het was prachtig weer. Om ons heen bruiste het. Net als in De Keukenhof hoorden en zagen we zoveel verschillende nationaliteiten. Zoveel toerisme; iets wat ik eigenlijk niet verwacht had. Het leek Amsterdam in het klein, maar dan zonder De Wallen. We keken onze ogen uit. Ik heb oog voor detail en ik bewonderde de huisjes... net Deventer... de stijl van Charles Dickens.


De terrasjes op de markt verlokten onze mannen om te genieten van al het schoon dat Delft heeft. Na de lunch zijn zij blijven plakken op hun stoel, terwijl mijn vriendin en ik, nog even de stad introkken, genietend van marktkraampjes en winkels. Het was de bedoeling dat we elkaar na een uurtje weer zouden treffen, maar dat uurtje werd al snel veel meer uurtjes.


Na een paar uur lopen door de stad rammelden, ondanks het tussen-door-genomen-ijsje, onze buiken en besloten we naar een klein, gezellig BBQ-restaurantje te gaan. Het restaurantje is nog niet zo lang geleden geopend. De gastheer is bijzonder vriendelijk, het eten is goed en hygiënisch. Voor ieder wat wils - vlees, vis, groenten en ijs toe. We hebben er op ons gemak, lekker gegeten voor niet al te veel centjes en zo hebben we onze dag afgesloten. Zeker voor herhaling vatbaar.



Ik heb het idee dat er nog veel en veel meer te zien is in Delft. En dat maakt dat hubbie en ik zeker nog een keer terug zullen gaan, het VVV-kantoor zullen bezoeken en met een paar stevige wandelschoenen aan op de culturele toer gaan.

Geen opmerkingen: