donderdag 16 augustus 2012

De kookwekker (mijn 100ste bericht)



Het is mijn brede interesse, waarvan ik weet niet goed of ik er gelukkig mee moet zijn of niet. Aan de ene kant maakt het mijn leven uitdagend, kleurrijk en leer ik veel. Aan de andere kant lijkt het wel of mijn dag nooit, maar dan ook werkelijk nooit, genoeg uren bevat. Ik heb de neiging om de nachten dan maar in te korten of zelfs over te slaan, maar dat houdt mijn lichaam (en geest) weer niet vol, dus daar schiet ik niks mee op.

Het is mijn brede interesse dat een verlangen met zich mee brengt om overal evenveel aandacht aan te schenken. In de loop der jaren leer je dan wel dat je prioriteiten moet stellen, maar er komt een punt dat je prioriteiten van prioriteiten van prioriteiten stelt en dat is, waar ik weer lichtelijk gefrustreerd van raak en een punt bereik waarop ik niet meer in staat ben om te kiezen.

Het overkomt me dan ook regelmatig, dat ik heel fanatiek aan iets begin, om vervolgens tot de ontdekking te komen dat ik er eigenlijk niet zoveel tijd voor heb. Wat ik dan probeer is discipline te brengen in het besteden van mijn tijd. Ja, je zult het niet geloven, maar er zijn dagen dat ik zelfs met een kookwekkertje op zak loop.

Het gebruik maken van een kookwekker heb ik geleerd van Flylady, waar ik ooit al eerder over schreef. Het houdt mijn aandacht gefocused op dat waarmee ik bezig ben en na bijvoorbeeld 30 minuten,  er heel gedisciplineerd mee op te houden om vervolgens door te gaan met het volgende item, dat ik voor die dag gepland had.

Ik heb er wel eens aan gedacht om, in het teken van meer relaxed kunnen zijn, mijn leventje helemaal leeg te gooien en alleen die dingen erin te plaatsen die ik belangrijk vind en/of zinvol zijn. Op die manier hoopte ik ruimte te creĆ«ren. Zo gezegd, zo gedaan... Ik maakte voor mezelf nieuwe beslissingen, haakte hier of daar af, ruimde bijbehorende zaken op, zodat er weer ruimte was voor nieuwe dingen. Zo heb ik met mezelf afgesproken dat scrapbooking een echt binnen-gebeuren is, dus in de zomer laat ik de boel de boel en ik pak ik mijn hobby pas weer in het najaar/winter weer op. 

Even dacht ik dat ik de formule gevonden had, om nu, een half jaar later, tot de conclusie te moeten komen, dat mijn leventje zich weer rijkelijk vult met andere zaken, en soms zelfs met dezelfde zaken als voorheen! 

Nee, ik ben er geen kei in, in het organiseren van mijn leven. Zolang ik blijven denken in termen van 'tijd', dan lijkt het alsof ik altijd en eeuwig een tekort zal blijven houden.

Maar wat is nu precies tijd? Ik heb geen invloed op gisteren en ik kan maar weinig invloed uitoefenen op morgen.... ik heb alleen het NU. En als al die dingen die mij omringen goed zijn voor mij (en voor anderen), dan doet het er eigenlijk niet toe welke keuze ik maak...  

En tja, om eerlijk te zijn ben ik eigenlijk wel dankbaar voor het feit dat die drang tot leren er is. Dat ik die belangstelling voor al die zaken, ook al kan ik ze niet altijd behappen, dat het er is. Wat zou mijn leven saai zijn als ik me zou beperken tot maar een paar dingen. En het blijft een uitdaging om een goede balans te vinden. Het blijft een uitdaging om al die ballen in de lucht te houden.

Maar soms.... 

Afijn, gewoon weer tijd voor een goed boek!

Geen opmerkingen: