donderdag 12 juli 2012

Genealogie



Sinds gisteravond ben ik weer helemaal in de ban van genealogie. Genealogie is voor mij een sport van komen en gaan. Als ik er eenmaal aan begin, dan ben ik als een verslaafde, die geen tijd heeft om naar bed te gaan en kan ik uur na uur op internet zoeken naar mijn voorgeslacht. Mensen die hun stamboom onderzoeken weten waar ik het over heb. 


Mijn liefde voor genealogie is begonnen door over de schouder van mijn vader mee te kijken. Hij heeft een eerste opzet gemaakt van zijn familie en hij had een aardig beeld van zijn voorouders tot in ergens in de 15e of 16e eeuw, misschien wel ouder. Er was niet veel dat ik met mijn vader deelde, maar genealogie gaf ons een zekere band. Ik zocht op het internet met hem mee en ik verraste hem regelmatig met nieuwe, aanvullende namen voor zijn verzameling. Al voor zijn overlijden heeft mijn vader mij al zijn boeken en gegevens aan mij overgedragen en ik heb kans gezien om alle namen in een genealogisch computerprogramma in te brengen, zodat we een duidelijk overzicht hadden van zijn gegevens. 


Omdat genealogie veel tijd vergt heb ik deze hobby echter geruime tijd de wacht moeten aanzeggen. Ik kwam er maar niet aan toe om op zoek te gaan naar nieuwe namen, nieuwe gezinnen..


Nu heeft mijn vader veel gegevens over zijn voorgeslacht, maar van mijn moeder weet ik haast niets. Haar meisjesnaam is De Kock, maar het is lastig zoeken, want soms schrijf je De Kock als De Kok en ook als De Cok of De Cock.. waar moet je beginnen?


Nou wilde het toeval dat ik gisteren via Google op Hyves terecht kwam en hier vermeldde iemand zijn voorgeslacht als De Kock. Ik zag geen aanknopingspunt, maar ik heb zijn gegevens wel geprint en opzij gelegd. 


Nog dezelfde avond (nou ja, het was midden in de nacht) kwam ik, per toeval, gegevens tegen waarin de naam van mijn opa's vader, mijn overgrootvader dus, werd vermeld en gaandeweg begon het balletje te rollen.


Toen ik het uitgeprinte stuk erbij pakte, ontdekte ik dat de gegevens wel degelijk overeen kwamen. Mijn overgrootvader en zijn overgrootvader bleken namelijk broers te zijn. De gegevens van over-overgrootvader en verder kon ik  dus wel degelijk invoeren in mijn systeem.


Mijn eigen vader heeft altijd moeite gehad om gegevens van mijn moeders voorgeslacht uit te zoeken en dankzij de moderne technologie was het voor mij mogelijk om deze informatie te vinden! Wat zou mijn vader (en moeder) blij zijn geweest met deze aanvulling. Jammer dat hij er niet meer is. Ik had graag zijn gezicht willen zien! 

1 opmerking:

Petra zei

Ik weet precies wat je voelt. Ook ik ben begonnen met genealogie door mijn vader. Vlak voor hij overleed (hij was toen 81) hadden we een laptop voor hem gekocht. De bedoeling was dat we samen op internet van alles uit zouden zoeken. Helaas is dat er niet van gekomen, maar ik doe het zelf wel (inmiddels ook een uitgebreide stamboom van mijn schoonfamilie gemaakt)
Groetjes,
Thara