maandag 28 april 2014

Knoop doorgehakt


Na het tweede gesprek met de psychiater, vandaag, hebben we de knoop doorgehakt. Het feit dat depressie onderdeel is van mijn leven heeft de doorslag gegeven. Tot op heden heb ik depressies ondergaan, geknokt en kwam ik steeds weer boven om na verloop van tijd toch weer door het ijs te zakken en het proces van voor af aan mee te maken. Ik ben moe en mijn vechtlust staat op een laag pitje.

Afgelopen weekend heb ik me verdiept (voor zover ik daartoe in staat ben) in de medische wereld van antidepressiva. Echter het hielp me niet bij het maken van de keuze. Het enige dat mij bezig hield was dat ik het zat was en dat ik eind wilde maken aan de chaos, de duisternis in mijn hoofd. Het voelt dan ook als de laatste strohalm en ik besef dat ik pas kan oordelen als ik zelf het middel uitprobeer. Ik leef in de hoop dat het beter met me zal gaan.

De keuze is gevallen op Lexapro. Te starten met 5 mg. Ik ben gewaarschuwd voor de bijwerkingen, met name misselijkheid, weinig of juist veel eetlust en mogelijke angsten. De psychiater vond het wijs om ook hubbie te vertellen dat ik, vooral in de eerste weken, een toename van depressie kan verwachten. Het hoeft niet, maar het kan. 

Lichtelijk nieuwsgierig heb ik vandaag even geneusd op forums. Even kijken wat de ervaring van andere gebruikers is. Daar word ik ook niet wijzer van. De een praat over een wondermiddel, de ander spreekt over troep....  Al snel heb ik google afgesloten. 

Ik ben blij met de manier waarop mijn psychiater een en ander aanpakt. Hij neemt me serieus, laat me meedenken en ik heb het idee dat hij met twee benen op de grond staat. Geen flauwekul, gewoon de koe bij de horens vatten. Hij heeft vandaag mijn 'te hoge' verwachtingen wat bijgesteld en hij is eerlijk en open over wat ik kan verwachten. Geen wondermiddel dus, maar mogelijk een hulpmiddel om me beter te doen laten voelen. Een middel om me weer op de rit te krijgen.....

Morgen ga ik beginnen. Ik heb de neiging om te zeggen: 'Ik zie wel waar het schip strand', maar dat klinkt zo negatief. Daarom: 'Ik zie wel wanneer de zon aan de dageraad verschijnt'. 

Geen opmerkingen: