woensdag 12 september 2012

Communicatiestoornis



Het was nog vroeg toen mijn zoon vanochtend binnen stapte. De kleine meid was wakker. Oma had de kamer nog niet opgeruimd en met grote verbaasde ogen keek ze de kamer rond.

Zoonlief vertelde dat Lisa vaak slecht kon inslapen 's avonds en dat hij en zijn vrouw hadden besloten om het middagdutje over te slaan. Met andere woorden 'Mam, wil je Lisa 's middags niet meer naar bed doen'..  Ik persoonlijk vond het niet zo'n goed idee. Naar mijn idee was de kleine meid nog veel te jong om haar middagslaapje al over te slaan, maar goed als de ouders dit verzoeken, dan wil ik daar wel gehoor aan geven.

Na haar papfles van de ochtend wreef ze in haar oogjes en zo lag Lisa al om 8.00 uur 's ochtends in haar campingbedje, waar ze pas anderhalf uur later haar oogjes opende.

Kleindochter en oma hebben een vast ritueel en daar weken we ook deze keer niet vanaf. Maar ja... toen kwam het moment van het middagslaapje, dat nu dus overgeslagen moest worden. Voor mij betekent het middagslaapje ook een moment van rust, zodat ik wat kan opruimen, even wat kan schrijven of lezen, om vervolgens weer fris aan de rest van de middag te beginnen. Dit feest ging nu dus niet op. 

En heel bewonderenswaardig zag ik dat de kleine meid het goed deed. Ze speelde na de lunch met haar speelgoed en zo af en toe kroop ze op mijn schoot. Om vervolgens drukker en drukker te worden. Ze werd er haast vervelend door. Niet voor mij, maar voor zichzelf. Uiteindelijk pakte ik haar op schoot waar ze letterlijk omviel van de slaap. Pats, op mijn buik, gewoonweg in een tel vertrokken.

Toen ik 's avonds haar papa zag, liet ik hem weten ik dat het overslaan van het middaguurtje toch niet echt zo'n goed idee vond en vertelde hem wat er gebeurd was. Waarop hij vroeg: 'Heb je haar na de lunch niet op bed gelegd?' Mijn ogen werden groot van verbazing. ' Nee natuurlijk niet, jij zei dat ze haar middagslaapje moest overslaan'. Waarna hij vertelde dat hij het slaapje van drie uur bedoelde, maar waar Lisa hier nooit aan toe komt, vanwege het feit dat haar vader haar al om 15.30 of 16.00 uur op komt halen, waardoor ze haar middagslaapje in zijn auto doet.

Zo zie je maar weer, door een communicatiestoornis is het kind weer de dupe!

En wie nu denkt dat Lisa die avond WEL goed is ingeslapen, die heeft het mis...  Het was voor de ouders en Lisa weer hetzelfde feest.. !!


Geen opmerkingen: