vrijdag 16 januari 2015

Yin en yang uitgenodigd in woorden..


In de week na Nieuwjaarsdag van 2014 (vorig jaar dus) nam ik de tijd om een poosje te mijmeren over het het jaar 2013. Ik schreef over mijn gedachten, mijn doelen, mijn voornemens en maakte een planning van hoe ik het jaar 2014 zag. Daarbij werd ik uitgedaagd om een woord te kiezen wat bij het komende jaar zou passen.

Aangezien ik nog in de opleiding (Psychologie en Communicatie) zit en ik nogal geconfronteerd werd met mezelf, besloot ik om het woordje 'Be' te nemen. Gewoon leren zijn. Ik ben wie ik ben.... Daarmee dacht ik aan Gordon B. Hinckley's boek: 'Way to be' waarin hij 9 Be's nader beschrijft. (Be grateful, Be smart, Be clean, Be true, Be humble, Be prayerful, Be positive, Be still en Be involved). Een uitdaging dus.

Het jaar verliep iets anders dan dat ik voor ogen had. De uitdaging van 'Be' was groter dan wat ik voor mogelijk had gehouden. Het heeft me heel wat gekost....

... maar ik heb er ook veel voor terug gekregen. De details laat ik achterwege, deze zijn namelijk terug te vinden in voorgaande logjes. Het besef wat 2014 met mij gedaan heeft, maakte dat ik dit jaar weer de tijd nam om na te denken over dit jaar. Mijn voornemens zijn veranderd... de doelen die ik stel hebben nu meer te maken met hoe ik me wil voelen in plaats van wat ik wil bereiken.

Hoewel ik weet dat 2015 voor mij een superdruk jaar gaat worden, heb ik delen in mijn agenda geschrapt als 'me-time' ofwel 'sacred time', waar niemand aan mag komen. Ik wil me rustig blijven voelen, ondanks de druk om me heen en dat kan ik alleen bereiken als ik tijd uittrek voor mezelf. Het belang van het gevoel van rust maakt dat ik zelfs mijn eigen gedachten continue onder de loep neem. Ik wil mijn gedachten geen kans meer geven om mij van mijn rust af te brengen.

Ook dit jaar wilde ik voor mezelf een woord bedenken dat bij dit jaar past, maar ik heb het nog niet kunnen vinden. Van alles spookt er door mijn hoofd. Woorden als create (creativiteit daagt mij uit en geeft mij rust), of write (omdat ik en 'schrijven' aan elkaar gekoppeld zijn) passeerden de revue. Sterke woorden, maar niet zo sterk als het woord 'Be'. Ik heb gedacht aan 'passion'? Ik zoek in ieder geval een yang-kant voor de yin-zijde van vorig jaar. Yin, de donkere zijde van de berg - yang, de zonnige zijde van berg, beseffend dat beiden niet zonder elkaar kunnen bestaan. Kun je het nog volgen?

Het jaar is goed begonnen... vorig jaar zakte ik voor een belangrijk tentamen; dit jaar kon ik met een goed cijfer naar huis. Vorig jaar rond deze tijd nam ik afscheid van mijn dochter en schoonzoon wegens hun tijdelijke emigratie naar Amerika; nu kan ik hen (weliswaar voor een korte tijd), weer welkom heten. Ze vertrokken met z'n tweetjes en komen met z'n drieën terug. Vorig jaar stopte zomaar ineens het leven van een lieve vriendin; dit jaar mogen we nieuw leven welkom heten, aangezien mijn zoon en schoondochter hun derde kindje verwachten. En laten we niet vergeten dat het overgewicht waar ik vorig jaar nog zo mee kampte, nu iets is wat ik los heb kunnen laten. Nog even en dan ben ik 30 kilo kwijt. Het verlies van zoveel gewicht heeft mij al zoveel gebracht. Heerlijk!

Vergeleken met vorig jaar zijn mijn gedachten en gevoelens zoveel frisser. Alsof je door een lenteregen loopt. Er is weer meer ruimte. En dit heeft invloed op mijn handelen en zijn.

Vandaag heb ik min of meer afscheid genomen van mijn psycholoog, die ik vorig jaar frequent bezocht. De depressieve wolken boven mijn hoofd lijken te zijn opgelost. Mijn hoofd is weer helder. De psychiater blijft nog een oogje in het zeil houden dit jaar. Ook al gaat het nu goed, dat wil niet zeggen dat ik nooit meer last zal hebben van depressiviteit. Ik wil daar op dit moment niet aan denken. Ik kijk vooruit, Carpe Diem - ik wil de dagen plukken en genieten.

Misschien is dit het woord voor mij voor dit jaar... Carpe Diem? Hmmm..... klinkt goed.

Geen opmerkingen: