zondag 14 september 2014

Managing time...


Lijstjes maken... ik weet niet goed wanneer het begonnen is. Het is waarschijnlijk de controlfreak in mij; dat deel in mij dat georganiseerd wil zijn. En theoretisch ben ik daar best goed in, maar sinds de laatste depressie-episode, breng ik van de uitvoer niet veel terecht. Lijstjes maken is een goed idee als je ook de discipline hebt om die lijstjes tot uitvoer te brengen.

Het organiseren op zich vind ik erg leuk om te doen. Op de huidige markt kun je dan ook van alles vinden om het organiseren te vergemakkelijken. Martha Stewart, Filofax, Steven Covey... ik noem er maar een paar. Tips op internet zijn er zat. Youtube kent honderden filmpjes en er wordt heel wat gepind op Pinterest.



Op huishoudelijk gebied heb ik een poosje Flylady gevolgd. Het huishouden goed georganiseerd, waardoor je tijd over kon houden voor de leuke dingen van het leven. Op papier had ik helemaal voor elkaar. Een map met mijn dagelijkse routines, de wekelijkse zones en zelfs voor weken al een menu-planning. Soms ging het ook goed en werkte dit systeem voor mij. Maar dan stapte ik weer van de 'sneltrein' en verdwaalde ik op het station. 

Agendaplanning, dagindeling, weekplanning, maandplanning, afspraken, lestijden, oppasdagen en het maandelijkse avondje uit met hubbie.... Op papier leek het allemaal te werken, maar de waarheid was dat ik zoveel wilde en dat mijn dagen slechts 24 uur hadden, waardoor ik continue mijn routines aanpaste en ik de teugels niet meer in handen had en mijn organisatie een en al chaos werd. 

Mijn vriendin F. vertelt mij steeds dat prioriteiten stellen een voorwaarde voor een goede organisatie is en mijn ex-schoonzus en vriendin I. vertelt mij dat ik vooral ook tijd voor mezelf moet plannen, zodat mijn energie goed verdeeld wordt over de dag. 

Ik vraag me wel eens af hoe andere vrouwen het doen, want als ik een goede nachtrust wil, drie keer per dag rustig eet, kook, het huishouden doe, sport, schrijf, studeer en mijn afspraken buitenshuis nakom (en dan heb ik het nog niet eens over werken buitenshuis) dan is mijn dag om. En als ik dan terugkijk op de dag dan heb ik slechts een derde deel van mijn lijstje afgewerkt...... 

Ik heb geprobeerd om het maken van lijstjes los te laten. Het resultaat... nog meer chaos. Althans zo ervaar ik dat. Ik vergeet veel en ben snel afgeleid, kan me niet focussen. Allemaal symptomen van de overgang..... Daar zijn we weer... De overgang.... Een onderwerp voor de volgende keer?

Op dit moment ben ik toch maar weer overgestapt op mijn oude manier van plannen. Het hoort bij mij en 'It's fun' als de Martha Stewart in mij tot leven komt. En wie weet.. misschien ooit - ergens in de verre toekomst - geven praktijk en theorie elkaar een hand. Een droom van de time-manager in mij. De weg er naar toe? Een worsteling.... met passie.

Martha Stewart Planner



Geen opmerkingen: