vrijdag 10 juli 2015

Keuze


Heb je jezelf wel eens afgevraagd welke gevolgen het maken van een keuze heeft in je leven?

Ik lag laatst wat voor me uit te dromen... te denken over welke onderwerpen ik zou willen schrijven. Wat zou zo interessant kunnen zijn dat je er een boek over zou kunnen schrijven? Ik vroeg me af of mijn eigen ervaringen, mijn leventje, interessant zou zijn voor een ander om te lezen. En al gaande weg besefte ik dat, hoewel mijn leven mogelijk niet zo interessant is voor een ander, het voor mij een proces is geweest waarvan ik veel geleerd heb. Weliswaar door heel veel te vallen, maar ook door iedere keer weer op te staan.

Ik stond stil bij de keuzen die ik in mijn leven gemaakt heb. En ik vroeg mij af wat er gebeurd zou zijn als ik die keuzen niet gemaakt zou hebben. Hoe zou mijn leven er dan uit gezien hebben?

Kun je je het voorstellen? Wat zou er bijvoorbeeld gebeurd zijn als ik bijvoorbeeld voor een andere man gekozen had, op 21-jarige leeftijd? Hoe zou mijn leven eruit gezien hebben als ik met mijn Amerikaanse vriend getrouwd zou zijn? Of wat zou er gebeurd zijn als ik geen kinderen had kunnen krijgen?
En stel dat ik niet was gaan werken op 18-jarige leeftijd, maar dat ik, zoals papa dat graag had gezien, doorgestudeerd had en ik een universiteit bezocht had? Wie zou ik dan uiteindelijk zijn geworden? 

Mijn fantasie sloeg op hol. In mijn gedachten schreef ik boek na boek over de duizenden levens, die ik had kunnen hebben als ik een andere keuze gemaakt zou hebben. Meer en meer ging ik inzien welk een invloed mensen hebben gehad op mijn leven. Omstandigheden, omgeving, opvoeding, school, kerk, werk... tot aan het kijken van TV toe. 

Had ik destijds (als 12-jarige) niet naar 'Mies' gekeken en de Osmond Brothers gezien met 'Crazy Horses', dan was ik mogelijk niet bevriend geraakt met meiden die ook gek waren van deze jongens. Dan was ik mogelijk met andere mensen in aanraking gekomen. Dan had ik mogelijk nooit van Mormonen gehoord en had ik mogelijk een andere geloofsrichting gekozen. Als ik niet voor deze geloofsrichting had gekozen, dan was ik mogelijk ook mijn huidige echtgenoot niet tegen gekomen en had ik waarschijnlijk andere vrienden om me heen gehad. Mijn levensstijl zou heel anders zijn.

Wie zou ik zijn geworden? Zou ik toch nog 'ik' zijn of zou ik een hele andere 'ik' zijn? En welke 'ik' zou ik leuker vinden, de 'ik' die ik nu ben of de 'ik' die ik zou zijn geworden onder andere omstandigheden? 

Op deze gedachte volgde een andere gedachte en wel 'welke 'ik' zou graag willen zijn?' Hoe zou mijn meest gewaardeerde 'ik' er uit zien? Er draaide een film voor mijn ogen van de 'ik' die ik zou willen zijn..... 
Ik vergeleek mezelf met de 'ik' die ik zou kunnen zijn...

En kwam tot de ontdekking dat 'ik' haar al was... 

Vreemd, heel vreemd...

Geen opmerkingen: